بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی در رابطه با بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل کسرها
investigation of pedagogy content knowledge of elementary teachers in relation to students misconceptions in solving fraction problems
نویسندگان :
فرهاد کاظمی ( دانشگاه آزاد واحد قروه )
چکیده
هدف این مطالعه بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی در رابطه با بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل کسرها بود. بنابراین مطالعه ای کیفی روی 11 معلم ابتدایی شامل 7 مرد و 4 زن با تجربیات مختلف تدریس که به دلخواه در این مطالعه شرکت کرده بودند، انجام شد. آزمونی شامل 5 مسئله از بدفهمی شایع در مبحث کسرها انتخاب و در اختیار معلم ها قرار داده شد و از آنها خواسته شد که علت بوجود آمدن بدفهمی ها و استراتژی مناسب برای رفع آن را ارائه دهند. نتایج نشان داد که معلمها از چهار استراتژی شامل رویه ای، مفهومی، بازنماییهای چندگانه، و تعارض شناختی برای توصیف و رفع بدفهمی های دانش آموزان استفاده کرده بودند. همچنین مشخص شد که تقریباً همه ی معلمها در تشخیص منشأ بدفهمی ها درست عمل کرده بودند اما همزمان استراتژیهای مورد استفاده آنان برای توجیه و رفع بدفهمی دانش آموزان بیشتر رویه ای بود و کمتر سه استراتژی دیگر را مورد استفاده قرار داده بودند. بررسی دقیق نوع، فراوانی و عمق توصیفات معلم ها ازاستراتژیهای بکار رفته برای رفع بدفهمی ها نشان داد که معلمها فاقد دانش پداگوژی محتوای غنی و عمیق در حوزه کسرهای ریاضی می باشند، که اولین نتیجه آن گرایش به روشهای تدریس رویه ای و سطحی است.کليدواژه ها
دانش پداگوژی محتوا، بدفهمی، کسر، توسعه حرفه ای معلمکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:فرهاد کاظمی , 1401 , بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی در رابطه با بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل کسرها , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.