پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی در رابطه با بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل کسرها
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی در رابطه با بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل کسرها

investigation of pedagogy content knowledge of elementary teachers in relation to students misconceptions in solving fraction problems
نویسندگان :

فرهاد کاظمی ( دانشگاه آزاد واحد قروه )

دانلود فایل   

چکیده

هدف این مطالعه بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی در رابطه با بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل کسرها بود. بنابراین مطالعه ای کیفی روی 11 معلم ابتدایی شامل 7 مرد و 4 زن با تجربیات مختلف تدریس که به دلخواه در این مطالعه شرکت کرده بودند، انجام شد. آزمونی شامل 5 مسئله از بدفهمی شایع در مبحث کسرها انتخاب و در اختیار معلم ها قرار داده شد و از آنها خواسته شد که علت بوجود آمدن بدفهمی ها و استراتژی مناسب برای رفع آن را ارائه دهند. نتایج نشان داد که معلمها از چهار استراتژی شامل رویه ای، مفهومی، بازنماییهای چندگانه، و تعارض شناختی برای توصیف و رفع بدفهمی های دانش آموزان استفاده کرده بودند. همچنین مشخص شد که تقریباً همه ی معلمها در تشخیص منشأ بدفهمی ها درست عمل کرده بودند اما همزمان استراتژیهای مورد استفاده آنان برای توجیه و رفع بدفهمی دانش آموزان بیشتر رویه ای بود و کمتر سه استراتژی دیگر را مورد استفاده قرار داده بودند. بررسی دقیق نوع، فراوانی و عمق توصیفات معلم ها ازاستراتژیهای بکار رفته برای رفع بدفهمی ها نشان داد که معلمها فاقد دانش پداگوژی محتوای غنی و عمیق در حوزه کسرهای ریاضی می باشند، که اولین نتیجه آن گرایش به روشهای تدریس رویه ای و سطحی است.

کليدواژه ها

دانش پداگوژی محتوا، بدفهمی، کسر، توسعه حرفه ای معلم

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
فرهاد کاظمی , 1401 , بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی در رابطه با بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل کسرها , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • ارزشیابی عملکرد ریاضی دانش آموزان در تابع با طراحی نقشه مفهومی آن و تأثیر سبک‌های یادگیری همگرا واگرا بر آنها
  • شیوه های تدریس مجازی ریاضی و دوره های آنلاین
  • چالش تقلب در ارزشیابی مجازی وتبدیل آن به فرصتی جهت یادگیری ریاضی
  • تأثیر سنجش تکوینی غیر رسمی در یاددهی- یادگیری مفاهیم ریاضی در دوره تحصیلی متوسطه اول
  • بررسی چالش ها و فرصت های استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ریاضی
  • لوگو، خلاقیتی در آموزش ریاضی
  • تاثیر تلفیق آموزش های نوین یاددهی – یادگیری و فناوری اطلاعات بر فرایند آموزش ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی
  • بررسی استانداردهای محتوایی در کتاب حسابان1
  • ارزشیابی در آموزش ریاضی در کلاس های مجازی
  • تاثیر ویژگیهای شخصیتی والدین بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]