چگونه توانستم با راهکارهای مؤثر علاقهمندی دانشآموزانم به درس ریاضی را افزایش دهم؟
? How can I increase my students interest in math with effective strategies
نویسندگان :
فاطمه راموز ( آموزش و پرورش قم ناحیه یک قم مدرسه صدیقه طاهره )
چکیده
چکیده : تحقیق حاضر در سال تحصیلی 1401-1400 در پایه سوم مدرسه صدیقه طاهره (س) واقع در ناحیه 1 آموزشوپرورش شهر قم و با فراوانی 30 نفر دانشآموز انجامشده است. مساله موردنظر ، بیعلاقگی ، بیتوجهی و غیرفعال بودن اغلب دانش آموزان یادشده در انجام فعالیتهای درس ریاضی خصوصاً در ارتباط با مبحث ضرب و رضایتبخش نبودن نتایج آزمونهای عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق ، افزایش میزان علاقهمندی دانش آموزان پایه سوم دبستان یادشده به درس ریاضی و انجام فعالیتهای آن در درس موردنظر بوده است. بر این اساس پژوهشگر با استفاده از روشهای علمی بهمنظور کسب دادههای لازم از منابع گوناگون تحقیق مانند همکاران ، مدیر ، سرگروه آموزشی درس ریاضی ، دانش آموزان و والدین آنها ،کتابها ،مجلات ، اینترنت ، بررسی کارنامه تحصیلی و ارزیابی نتایج آزمونهای برگزارشده ، به تجزیهوتحلیل آنها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مساله و یافتن راهحلهای پیشنهادی پرداخت.سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راهحلهای پیشنهادی مبادرت ورزید. آنگاه پس از اعتباربخشی توسط گروه پژوهش ، به اجرای راهحلهای انتخابی اقدام نمود که عبارتاند از : 1) تنظیم جدولی بهمنظور ارزشیابی تشخیصی و تکوینی و تعیین روش تدریس 2) تشکیل انجمن کودکان ریاضیدان 3) تنظیم فرم ارزشیابی فعالیتهای عملکردی دانش آموزان ، تنظیم شبکه تلویزیونی ویژه کودکان. لازم به ذکر است پس از اجرای راهحلهای فوق ، پژوهشگر موفق گردید تا فراوانی دانش آموزان علاقهمند به یادگیری مفاهیم ریاضی را از 9 نفر در اوایل سال تحصیلی به 20 نفر در پایان سال تحصیلی برساند.در پایان این نتیجه به دست آمد که ، استفاده از روشهای متنوع تدریس ، متناسب باهدف هر درس ، ارائه فعالیتهای عملکردی به دانش آموزان با توجه به تفاوتهای فردی ، نیازها و علایق آنان و تشویقهای مناسب ، تقویت حافظه دیداری و شنیداری ، پرورش دقت و توجه فراگیران ، در قالب بازیهای هدفدار ، در افزایش میزان علاقهمندی آنان به درس ریاضی و انجام فعالیتهای عملکردی آن ، بسیار مؤثر بوده است.کليدواژه ها
درس ریاضی ، فعالیتهای عملکردی ، پایه سوم ، علاقهمندی ، ارزشیابیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:فاطمه راموز , 1401 , چگونه توانستم با راهکارهای مؤثر علاقهمندی دانشآموزانم به درس ریاضی را افزایش دهم؟ , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.