بررسی تأثیرپذیری آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار رایانهای جئوجبرا بر میزان یادگیری دانشآموزان
Investigating the effectiveness of mathematics education using Geogebra computer software on the learning rate of students
نویسندگان :
مجتبی میلادی پور ( دانشگاه قم ) , خدیجه محب الرحمان ( آموزش و پرورش قم )
چکیده
چکيده - پژوهش حاضر تأثیرپذیری بهکارگیری نرمافزار جئوجبرا را در میزان یادگیری دانشآموزان پسر پایۀ هفتم بررسی میکند. این روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. نمونۀ پژوهش، متشکل از 60 دانشآموز پسر پایۀ هفتم مقطع متوسطۀ اول مدارس تیزهوشان شهرستان قم در سال تحصیلی 1401ـ1400 بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 30 نفر از آنان در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسش نامۀ نگرش ریاضی ایکن که شامل 16 سؤال در قالب طیف لیکرت است، استفاده شد. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسش نامۀ استاندارد مورد استفاده برابر 86/0 برآورد گردید. در ابتدا برای دو گروه پیشآزمون انجام گرفت؛ گروه آزمایش در مدت 16 جلسه با استفاده از شبکۀ اجتماعی شاد به صورت مجازی آموزش دیدند و گروه کنترل به روش حضوری آموزش داده شد و در نهایت از دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادههای به دست آمده در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که در آموزش ریاضی استفاده از نرمافزار رایانهای، باعث رشد تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان میشود.کليدواژه ها
كليد واژه- آموزش ریاضی، نرمافزار ریاضی، جئوجبرا، دانشآموزان پایۀ هفتمکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مجتبی میلادی پور , 1401 , بررسی تأثیرپذیری آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار رایانهای جئوجبرا بر میزان یادگیری دانشآموزان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.