شناسایی عوامل موثر بر یادگیری ریاضی دانش آموزان با کمک خبرگان و تکنیک فراترکیب
Identify the factors affecting students math learning with the help of experts and meta-synthesis techniques
نویسندگان :
محمد علی پور فتحکوهی ( دانشگاه علوم و تحقیقات تهران )
چکیده
در این پژوهش در گام نخست، تکنیک فراترکیب در 7 مرحله که توسط سندلوسکی و باروسو در سال 2007 ارائه شده به انجام رسیده است. در مرحله اولِ فراترکیب سوالات پژوهشی تعیین شد و در مرحله دوم به جستجوی مقالات با کلمات کلیدی مرتبط با سوال پژوهش پرداختیم. در گام سوم بعد از فیلتر کردن 215 مقاله یافت شده با تکنیک ارزیابی انتقادی CASP به 61 مقاله مرتبط با سوال پژوهش دست یافتیم. در گام چهارم و پنجم فراترکیب، توسط نرم افزار MAXQDA به مطالعه و استخراج کدها و دسته بندی ها پرداخته شد و در گام ششم برای تایید اعتبارِ کدگذاری، دو سند توسط یکی از اعضای پنل خبرگان مجددا کدگذاری شد و شاخص کاپا برای این دو سند به ترتیب 0.64 و 0.68 به دست آمد. در گام هفتم نتایج خروجی نرم افزار منجر به تولید پرسشنامه ای شد که روایی آن بر اساس CVI و CVP تایید و پایایی آن با روش دلفی در 3 مرحله انجام شد. انحراف معیار نظرات خبرگان در دور اول 0.856 ، دور دوم 0.8297 و سوم 0.7951 به دست آمد و ضریب هماهنگی کندال برای این سه مرحله برابر 0.5569، 0.6720و 0.7900 محاسبه شده است که نشان دهنده هماهنگی بالا در پاسخ های خبرگان می باشد. به این ترتیب 17 زیر معیار و 6 معیار اصلی یادگیری ریاضیات با تکنیک فراترکیب و بررسی نظرات خبرگان آموزش ریاضی، شناسایی شد.کليدواژه ها
عوامل موثر بر یادگیری ، آموزش ریاضی ، فراترکیبکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد علی پور فتحکوهی , 1401 , شناسایی عوامل موثر بر یادگیری ریاضی دانش آموزان با کمک خبرگان و تکنیک فراترکیب , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.