پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله راهکارهای رفع مشکل دانش آموزان پایه دوازدهم در یادگیری فهم مقاطع مخروطی و معادلات مقاطع مخروطی در درس هندسه
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

راهکارهای رفع مشکل دانش آموزان پایه دوازدهم در یادگیری فهم مقاطع مخروطی و معادلات مقاطع مخروطی در درس هندسه

12th Grade Students Problem Solving in Learning to Understand Conical Sections and Equations of Conical Sections in Geometry
نویسندگان :

علی علی خانی ( دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان )

دانلود فایل   

چکیده

مقاطع مخروطی از مباحث بسیار مهم در هندسه پایه دوازدهم است که با ذهن فضایی و همچنین میزان توجه و فهم دانش آموز در کلاس درس ارتباط مستقیم دارد. هدف از این پژوهش رفع مشکل دانش آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی در مبحث مقاطع مخروطی است. در این پژوهش به روش اقدام پژوهی بر روی نمونه ای هدفمند، متشکل از 15 دانش آموز تحقیق به عمل آمده است. طبق آزمونی شامل 6 سؤال از مبحث مقاطع مخروطی، که از دانش آموزان گرفته شد، دانش آموزان در فهم مقاطع مخروطی و استاندارد سازی معادلات مربوط به مقاطع مخروطی دچار مشکلات بسیاری بودند. برای رفع این مشکلات از روش های ساختن گرایی نوین و روش های سنتی در کنار یکدیگر استفاده شد و در این روش نرم افزار های رایانه ای به همراه دست ورزی، ساخت مقاطع مخروطی حجیم و رسم آنان روی نمودار استفاده گردیده است. با توجه به نتایج آزمون پایانی که بعد از اجرا طرح درس، از دانش آموزن گرفته شده است، می توان به این نتیجه رسید که طرح درس مورد نظر در افزایش سطح یادگیری دانش آموزان بسیار موثر بوده است.

کليدواژه ها

مقاطع مخروطی، دایره، سهمی، ساختن گرایی، نرم افزار

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , راهکارهای رفع مشکل دانش آموزان پایه دوازدهم در یادگیری فهم مقاطع مخروطی و معادلات مقاطع مخروطی در درس هندسه , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • آموزش مدل سازی و ایجاد ارتباط بین علوم ریاضی و زندگی روزمره
  • ارتباط روش تدریس و رفتار معلم با یادگیری ریاضی در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد
  • بررسی تأثیرپذیری آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار رایانه‌ای جئوجبرا بر میزان یادگیری دانش‌آموزان
  • جذابیت ریاضیات با تجویز نسخه هایی در آموزش و ارزیابی
  • علل ضعف آموزش ریاضی در مدارس و چگونگی ایجاد علاقه به علوم ریاضی در دانش آموزان
  • ارزشیابی عملکردی بررسی رابطه فیثاغورس در اشکال مختلف هندسی و مدل سازی
  • آموزش ریاضی با آزمون ریاضی
  • تأثیر بازی بر درک و حل مسائل ریاضی در دوره ی اول ابتدایی شهر اقلید
  • بررسی طراحی بازی‌های آموزشی ویژه کسرهای مساوی و ساده‌کردن کسرها و اثربخشی آن بر پیشرفت درسی دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی ناحیه دو شهرستان یزد
  • تجربه ی زیسته ی دانشجو- معلمان از برنامه جدید کارورزی با رویکرد تلفیقی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]