پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله راهکارهای رفع مشکل دانش آموزان پایه دوازدهم در یادگیری فهم مقاطع مخروطی و معادلات مقاطع مخروطی در درس هندسه
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

راهکارهای رفع مشکل دانش آموزان پایه دوازدهم در یادگیری فهم مقاطع مخروطی و معادلات مقاطع مخروطی در درس هندسه

12th Grade Students Problem Solving in Learning to Understand Conical Sections and Equations of Conical Sections in Geometry
نویسندگان :

علی علی خانی ( دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان )

دانلود فایل   

چکیده

مقاطع مخروطی از مباحث بسیار مهم در هندسه پایه دوازدهم است که با ذهن فضایی و همچنین میزان توجه و فهم دانش آموز در کلاس درس ارتباط مستقیم دارد. هدف از این پژوهش رفع مشکل دانش آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی در مبحث مقاطع مخروطی است. در این پژوهش به روش اقدام پژوهی بر روی نمونه ای هدفمند، متشکل از 15 دانش آموز تحقیق به عمل آمده است. طبق آزمونی شامل 6 سؤال از مبحث مقاطع مخروطی، که از دانش آموزان گرفته شد، دانش آموزان در فهم مقاطع مخروطی و استاندارد سازی معادلات مربوط به مقاطع مخروطی دچار مشکلات بسیاری بودند. برای رفع این مشکلات از روش های ساختن گرایی نوین و روش های سنتی در کنار یکدیگر استفاده شد و در این روش نرم افزار های رایانه ای به همراه دست ورزی، ساخت مقاطع مخروطی حجیم و رسم آنان روی نمودار استفاده گردیده است. با توجه به نتایج آزمون پایانی که بعد از اجرا طرح درس، از دانش آموزن گرفته شده است، می توان به این نتیجه رسید که طرح درس مورد نظر در افزایش سطح یادگیری دانش آموزان بسیار موثر بوده است.

کليدواژه ها

مقاطع مخروطی، دایره، سهمی، ساختن گرایی، نرم افزار

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , راهکارهای رفع مشکل دانش آموزان پایه دوازدهم در یادگیری فهم مقاطع مخروطی و معادلات مقاطع مخروطی در درس هندسه , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • «چگونه می‌توانم مسئله ایجاد شده برای الناز دانش‌آموز پایه چهارم در درس ریاضی"مبحث جمع و تفریق کسرهای متعارفی" را بهبود بخشم و او را به این درس علاقه‌مند سازم»
  • بررسی تاثیر طرح چهار مرحله ای حل مساله ریاضی پولیا بر کار دسته جمعی برای کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان
  • تحلیل محتوای بخش احتمال کتاب ریاضی پایه هفتم بر حسب تعابیر مختلف احتمال
  • تأثیر بسته ی خلاقانه در تشخیص تمایز و ارتباط بین مفاهیم طول، سطح و حجم در دانش آموزان پایه ششم
  • آموزش کاربردهای ریاضیات و هندسه در هنر و صنایع دستی و تاثیر آن بر تمایل دانش‌آموزان به رشته‌های ریاضی و مهندسی
  • دانش محتوایی – پداگوژیکی فناورانه ی معلم و آموزش ریاضی در عصر دیجیتال
  • ارائه تجربیات و نوآوری های آموزشی همکاران با تکیه بر ملموس سازی ریاضیات با استفاده از بازی ها و معماهای ریاضی
  • استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و چالش ها و فرصت های آموزش مجازی
  • بررسی استانداردهای محتوایی ریاضیات ابتدایی مدارس ایران
  • چالش‌های پیش روی آموزش‌ریاضی از دیدگاه مدیران مدارس دوره متوسطه
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]