پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله جامعه‌شناسی پرفورمنس فولکلور با تاکید بر وجوه دیداری و شنیداری، مطالعه موردی؛ تشمال
عنوان رویداد : سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 17 خرداد ماه 1401

جامعه‌شناسی پرفورمنس فولکلور با تاکید بر وجوه دیداری و شنیداری، مطالعه موردی؛ تشمال

Sociology of folklore performance with emphasis on visual and auditory aspects, case study; Tushmal
نویسندگان :

تهمینه جاودسخن ( دانشکاه آزاد بین الملل کیش ) , علی‌اکبر جهانگرد ( دانشگاه آزاد شیراز ) , محمدرضا شریف‌زاده ( دانشگاه آزاد تهران مرکز ) , ابوالفضل داودی رکن‌آبادی ( دانشگاه آزاد یزد ) , ابوالقاسم دادور ( دانشگاه الزهرا ) , زهرا عرب ( دانشگاه ازاد بین الکلل کیش )

دانلود فایل   

چکیده

تُشمال، به اقوامی که در مرکز ایران و اغلب در لرستان زندگی می‌کنند گفته می‌شود، قومی که هنر و البته شغل اصلی ایشان خنیاگری است. پرفورمنس در قوم تشمال از اهمیت خاصی برخوردار است، آنگونه که نه تنها نمادی از یک هنر محسوب می‌شود بلکه بیانگر آیین و رسوم سنتی و مذهبی ایشان است، همچنین بیانگر اتحاد و همبستگی میان مردمان اهل ایل است. پرفورمنس ستون اصلی هنر تشمال است و موسیقی به عنوان ستون اصلیِ پرفورمنس است که به عنوان وجه شنیداریِ پرفورمنس از آن یاد می‌کنیم. اهمیتِ وجوه شنیداری و دیداری در پرفورمنس تشمال به غایتی است که بدون این دو وجه، تشمال و هنر تشمالی فاقد هویت و معنی است. این پژوهش ارکان اصلیِ هنر تشمالی را معرفی می‌کند و مجزا به هر کدام از آنها به صورت تفصیلی خواهد پرداخت. همچنین جامعه شناسی پرفورمنس فلکلور ایشان را با رویکرد به نظریه‌ی (محیط جوشان) امیل دورکیم بررسی خواهد کرد. در این پژوهش نوع کار تحقیقاتی، بنیادی- نظری است و از روش تحلیلی- تاریخی استفاده شده است. روش گردآوری داده‌ها اسنادی و مصاحبه با مردمانی از فرهنگ یاد شده است و سپس داده ها مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاصل از این پژوهش، بیانگر آمیختگی بین هنر و شغل تشمال‌ها است، همچنین پرفورمنس ایشان از وجوه شنیداری و دیداریِ منحصر به فردی برخوردار است که هر دو وجه آن لازم و ملزوم یکدیگرند و بدون هم هنر تشمالی را کامل نمی‌کنند. وجه شنیداریِ آن موسیقیِ تشمالی است که توانایی اجرا در هر مراسمی اعم از مذهبی، شادی و غم را داراست، وجه دیداریِ آن نیز انجام آیین‌های فلکلور به صورت گروهی است که این نیز معرف اتحاد و همبستگی ایشان است.

کليدواژه ها

امیل دورکیم، پرفورمنس، تشمال، جامعه‌شناسی، موسیقی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
تهمینه جاودسخن , 1401 , جامعه‌شناسی پرفورمنس فولکلور با تاکید بر وجوه دیداری و شنیداری، مطالعه موردی؛ تشمال , سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 17 خرداد ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی پدیدار شناختی مفهوم بدن، زمان و فضا در پرفورمنس آرت با مطالعه موردی آثار مشترک آبراموویچ و فرانک اووه لایزیپن
  • تئاتر مدرن در خدمت تئاتر کمدی اصفهان
  • کاربرد اصطلاح نمایش در متون تاریخی دوره مشروطیت
  • تبیین نقش خانواده در مناطق محروم و حاشیه نشین در سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران
  • بررسی انواع و اقسام نمایش های آیینی و سنتی در استان لرستان
  • تئاتر پداگوژیک و آگاهی اجتماعی
  • ادبیات نمایشی
  • هرسویتا: نخستین نمایشنامه نویس زن قرون وسطا
  • بازتاب اصطلاح نمایش در توصیفات انتزاعی مورخین
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]